Cursuri dans sector 1

Destul cu atata vorbarie, iata cateva "chestii" concrete:

A. Tipuri de instrumente. Pentru un incepator, melodiile de salsa sunt o explozie de sunete, instrumente diferite vor intra pe timpi diferiti, apar schimbari de ritm, vocea este in contratimp cu percutia etc. In realitate lucrurile se desfasoara mult mai ordonat si riguros decat s-ar putea crede. Simplificand, exista instrumente care duc constant ritmul piesei si care acompaniaza cum ar fi contrabasul, clavele, cow-bell, conga, si instrumente care duc linia melodica (lead instruments): pianul, vioara, trompeta, flautul, timbales si bineinteles vocea.

B. Structura unei melodii de salsa. Mai toata lumea a invatat ca o opera literara are in general o introducere, o intriga, o dezvoltare a naratiunii, un punct culminant si un deznodamant. Majoritatea filmelor clasice urmeaza acelasi tipar. Operele muzicale deasemenea. O melodie clasica de salsa va avea 
- o introducere in care vor exista doar intrumentele ce creaza ritmul. 
- dezvoltarea in care intra vocea si instrumentele care vor crea melodia in sine. In aceasta sectiune lucrurile sunt relativ linistite, apare si se dezvolta firul povestii. 
- partea denumita "montuno" care este mai complexa si mai bogat instrumentata. Intre solist vocal si cor sau solist vocal si lead instruments va exista de multe ori jocul de "intrebare si raspuns". In cadrul acestei sectiuni pot aparea improvizatii si solo-uri ale lead instruments care se numesc "descargas". 
- in cadrul sectiunii "montuno" va aparea o sectiune denumita "mambo" (a nu se confunda cu dansul) care reprezinta punctul culminant, instrumentele vor canta tare si rapid, orchestratia este complexa.
- finalul este in oglinda cu introducerea, lucrurile se linistesc, raman doar cateva instrumente de ritm.

Dansul va urma si el aceasta structura intrucat dansul se vrea o prelungire a muzicii, o modalitate in plus de a spune poveastea pe care ne-o dezvaluie muzica.

Tinand cont de cele de mai sus ar trebui ca:

1. sa nu incepem imediat combinatiile. 
2. sa asteptam mai intai sa simtim ritmul, mai ales ca el se poate modifica dupa introducere.
3. sa asteptam sa ni se dezvaluie daca este o salsa romantica sau salsa dura (traditionala) un cha-cha, o charanga, o prelucrare salsa dupa o melodie pop, un merengue, un bogaloo, o salsa cubana sau son montuno etc. In functie de aceasta ne elaboram "strategia" pentru intregul dans. Este nejustificat si chiar caraghios sa ii dai fetei 10 spin-uri si sa te "spargi" in combinatii rapide cu deplasare si amplitudine mare pe o melodie lenta, de "corazon".
4. sa incercam sa creem mai intai o chimie intre noi si partener mai ales daca e vorba de o persoana necunoscuta (zambet, contact vizual)
5. obligatoriu, daca nu cunoastem partenera/ul va trebui sa evaluam pe cateva cicluri de opt nivelul acesteia/acestuia.
salsa bucuresti6. este de recomandat sa pastram combinatiile complexe si rapide pentru portiunea de "montuno", culminand cu cea de "mambo".
- In primul rand ele vor parea nejustificate in sectiunea mai lenta si linistita a dezvoltarii. 
- In al doilea rand, daca vei face cele mai "tari" si rapide "figuri" pe partea mai "calma" a melodiei, ce vei mai face atunci cand lucrurile se vor dezlantui dpdv muzical in sectiunea de mambo? 
- In al treilea rand, daca faci non stop combinatii si acrobatii, ori cat de complexe si spectaculoase ar fi, isi vor pierde farmecul si valoarea. Ati vazut vreodata un film de actiune, saturat de efecte speciale, urmariri si explozii care se desfasoara non stop, doar de dragul efectelor? Probabil la un moment dat ati inceput sa cascati desi scenele erau spectaculoase, ati ajuns la saturatie. La fel si in dans, sunt necesare momente de acalmie care sa le potenteze pe cele de varf.
7. Incercati sa respectati pe cat posibil stopurile. Nimic nu arata mai clar ca faceti gimnastica si nu dans decat atunci cand muzica a luat o pauza iar voi va continuati impasibil ciclul de 123 567.
8. Incercati sa folositi accentele din piesa pentru a sparge monotonia figurilor de salsa si a colora si diversifica dansul. Amintiti-va (mai ales baietii) ca aveti nu numai picioare si brate ci si cap, umeri, piept, abdomen, solduri pe care le puteti folosi pentru a marca un accent.
9. Puteti folosi accentele din muzica cu stil dar si cu umor, a binedispune partenerul conteaza enorm. O fata va dansa cu multi parteneri experimentati intr-o seara, fiecare va sti combinatii elaborate asa ca s-ar putea sa nu o impresioneze "figurile" tale. Va tine insa minte cu siguranta baiatul care o va surprinde si se va juca cu ea perfect sincronizat pe bataile clavelor sau ale unui timbal sau "ta-da"-ul unei trompete.
10. Folositi deplasarea daca spatiul de dans o permite. Folositi variatii de inaltime din cand in cand. Folositi conceptul de "time-stretch", nimic nu va impiedica sa rotiti foarte lent fata intr-o pirueta controlata pe 8 timpi. Aceste trei tehnici va pot "salva" de exemplu atunci cand melodia este foarte lenta si nu stiti cu ce sa umpleti timpul de dans.

danielMai presus de toate ascultati muzica, lasati-o sa va patrunda. Va fi mai usor sa gasiti inspiratie si sa ii transmiteti partenerului starea si energia voastra. Pentru un dansator cu adevarat de clasa, miscarile nu sunt scopul in sine ci doar un instrument prin care baiatul interpreteaza muzica si ii spune fetei o poveste iar ea la randul lui ii raspunde si devine parte in povestea lui. Este ironic faptul ca dupa ce ca incepator incerci sa-ti disciplinezi corpul si sa inveti tehnici specifice unui anumit dans, trebuie apoi sa inveti sa uiti regulile si sa fii liber si creativ. Macar din cand in cand...

Se implinesc doi ani de cand am comis "pacatul" sa iau primul curs de salsa si am devenit dependent. Inca ma lupt cu nesiguranta, cu frica de penibil, inca am ceva de dovedit, mie si celorlalti, sa arat ca stiu sa dansez latino. Inca alterneaza momentele in care dansez pe muzica cu cele pe care dansez pe ritm. Perioadelor de incredere si inspiratie si evolutie le urmeaza cele de dezamagire si stagnare. Sunt probleme pe care oricine care vrea mai mult le va intalni. Un lucru stiu sigur, va veni momentul cand voi fi cu adevarat liber in dans si voi ramane astfel.

Un articol de Daniel Nemes.

Oportunidance

DANCE YOUR WAY TO OTHER CULTURES
  • Scoala de dans Oportunidad, alaturi de institutii europene de prestigiu, va propune un proiect european unic!
  • Toate cursurile video sunt gratuite si inregistrate prin proiectul "Oportunidance".

Afla mai multe 

Cine Este Online

Avem 6 vizitatori și nici un membru online

Incepatori video

Cursuri video gratuite pentru incepatori.

Intermediari video

Cursuri video gratuite pentru intermediari.

Avansati video

Cursuri video gratuite pentru avansati.