Despre leading as spune ca este arta de a initia si de a genera reactie. Mereu am simtit nevoia sa fiu independenta si am sfarsit prin a fi individualista. Asa ca in orice relatie sau situatie sunt eu si reactiile mele. Insa uneori mai apare si altcineva in ecuatie. Si atunci leadingul capata sens. 

Am invatat prima data despre leading din NLP. Mi-a mirosit a manipulare si nu l-am acceptat. 

Apoi l-am regasit in dans. Aici i-am inteles si definitia: tu imi dau directia, eu o urmez si in felul acesta reusim sa dansam . Aha! Adica eu si cu tine realizam impreuna ceva ce are sens si aduce fericire amandurora. Evrika! Pai asa te voi urma …

violeta dumitrascuNumai ca apare provocarea vietii mele: de ce sa conduci tu? Dansul pare cam misogin la origini. Barbatul conduce! Ca ce chestie? Ca e el mai destept? Sau mai fortos?

La prima lectie de dans intructorul m-a intrebat: “ Tu esti de-aia independenta?” “ Vezi ca aici eu conduc!”.  Primul gand a fost ca e un misogin fara pereche. “Da! Sunt independenta! Si am muncit sa fiu asa! Si sunt mandra de asta!”

Numai ca acum muncesc sa echilibrez independenta cu conexiunea. Pentru ca independenta nu prea iti lasa loc pentru conexiuni. Si am inteles ca independenta nu iti aduce neaparat libertate, ci te ajuta sa iti construiesti cu mainile tale niste ziduri uriase. Asa ca … sa facem cunostiinta cu vulnerabilitatea.

Barbatul conduce in dansul social pentru ca el este mai rational si asta nu inseamna neaparat ca este mai destept. Asa  el o sa poata gandi pasii si strategia astfel incat eu sa simt muzica si sa savurez momentul. Ceea ce nu poate fi decat in avantajul meu.

In fata provocarii mele majore, aceea de a ma lasa condusa, dansul mi-a descoperit calea. Acum pot spune ca barbatul conduce pentru ca are mai multa forta si asta nu este egal cu puterea. Eu ma pot sprijini de bratele lui si sa ma simt purtata de val. Iar sprijinirea este mai mult simbolica. In orice moment fata ar trebui sa se sprijine doar pe picioarele ei prin propriul echilibru. Baiatul poate sa plece cateva momente si ea sa ramana in aceeasi postura, indiferent ca este un dip sau finalul unei acrobatii. Am vazut prin club si accidente. Fie din vina baietilor, pentru care nu prea conta siguranta partenerei, fie din cauza fetei, care isi imagina ca danseaza cu Hercules. In dans, dar si in viata, imi place sa las toate actiunile care implica forta in seama barbatilor. Mi-am dat seama ca lor chiar le face placere, asa ca incerc sa nu le stric bucuria. Doar ca descoperind aceasta noua abordare am picat in extrema cealalta si am vazut cat e de frustrant sa nu poti deschide de una singura un borcan pentru ca te-ai obisnuit sa ceri ajutor. Sau sa te holbezi momente bune la o usa si sa nu o deschida nimeni. Asa ca leadingul devine un joc in care inveti sa alegi momentul potrivit pentru independenta si cel potrivit pentru interdependenta.

Leading in salsa, in mintea mea, suna cam asa: priza, apoi pui tensiune, primesti tensiune in egala masura ( s-a creat conexiunea) si dai impulsul. Complicat la prima vedere, insa incet-incet ma luminez.  Teoretic se poate spune asa: Noi doi avem nevoie de un prim contact, tu esti cel care face primul pas si pui putina tensiune intre noi (hmm), eu iti raspund cu aceeasi intensitate( daca nu opun tensiune tu nu o sa poti initia directia miscarii, daca pun prea mult dai inapoi) apoi tu imprimi urmatoarea miscare si eu te urmez in directia data de tine. Ce simplu suna, nu stiu de ce imi iese rareori. Probabil creierasul meu e obisnuit cu prea multa agitatie si se sperie cand il pun sa stea degeaba.

In general femeile au o problema cu definitiile cuvintelor “dreapta” si “stanga”. In 90% din cazuri eu le nimeresc. In dans doar daca lead-ul e bun. Sau chimia. Sau amandoua. M-am distrat foarte tare cand intr-un dans baiatul imi arata incotro. Fie imi facea semn cu capul, fie pe langa semnal mai ma impingea putin si pe umar. Si nu era un semnal discret sau un ghidaj si al umarului. Nu am fost singura care am observat lead-ul autentic si amuzant. Dar ce era sa faca?! Daca nu ma duceam unde vrea el? Am avut noroc si de parteneri de salsa sau bachata cu care nici macar nu am simtit ca le-am stricat figura. Au inclus greseala mea in schema urmatoarei figuri intr-o mare arta. Si m-am prins doar din privire sau pentru ca imi aminteam figura de la curs. Cu o secunda prea tarziu ca sa mai iasa. Si cum flexibilitatea e pentru mine o calitate importanta apreciez cu atat mai mult un astfel de dans.

Si dincolo de dans (indiferent daca e salsa sau bachata) se intampla ceva asemanator. Femeile au o indeletnicire speciala, aceea de a se razgandi. Usor si des! Uneori ma razgandesc pe parcursul a 5 minute de 3 ori daca sunt fericita sau trista. Daca vreau inghetata sau ciocolata. Si atunci e de apreciat flexibilitatea. Ca daca a plecat dupa ciocolata si intre timp vreau de fapt pepene rosu, e de preferat sa il primesc cu zambetul pe buze. Altfel nu mai are nici un gust. Asa si in dans, daca m-am razgandit si o iau la dreapta cand a dat semnal stanga apreciez daca se adapteaza si scoate o figura draguta din asta. E adevarat ca bine ar fi sa urmez lead-ul cum trebuie si sa iasa dansul cum trebuie. Poate o sa-mi iasa la cursurile de coregrafie, cand o sa reusesc sa ajung. Intre timp se pare ca in dansul social ma joc si subconstientul meu imi creaza ocazii destule pentru a testa reactiile baietilor. De ce mai multe ori fara voia mea. Ca doar e jocul meu preferat. Dar despre teste in alt articol…

Un articol de Violeta Dumitrascu

Oportunidance

DANCE YOUR WAY TO OTHER CULTURES
  • Scoala de dans Oportunidad, alaturi de institutii europene de prestigiu, va propune un proiect european unic!
  • Toate cursurile video sunt gratuite si inregistrate prin proiectul "Oportunidance".

Afla mai multe 

Cine Este Online

Avem 38 vizitatori și nici un membru online

Incepatori video

Cursuri video gratuite pentru incepatori.

Intermediari video

Cursuri video gratuite pentru intermediari.

Avansati video

Cursuri video gratuite pentru avansati.